یکی از بهترین بهره هایی که از قیام اباعبدا…(ع) می شود برداشت کرد؛ الگو گیری از این قیام برای ایجاد نظامات اجتماعی می باشد. آنقدر خون اباعبدا… جوشش دارد که بهترین ذخیره برای قیام آخرین حجت الهی است. ما با قدرت خون امام حسین (ع) می توانیم قالب تمدن شیعه را در دنیا ایجاد کنیم. کمتر از این نباید از خون اباعبدا… انتظار داشت. ما می توانیم با بهره گیری از پیام ها و درس ها و عبرت های عاشورا نظامات اجتماعی زندگی خودمان را ایجاد کنیم و الگوی تمام صحنه های زندگی خودمان را از ایشان بگیریم. از نظامات خانوادگی گرفته تا نظامات تربیتی، مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی. هر چیزی که شأنی برای انسان و اجتماع داشته باشد را می شود با بهره گیری از قیام امام حسین، ساختارش را ایجاد کرد؛ البته این حرف صرفاً و فعلاً هنوز در مرحله ادعا است هر چند تا حدی مجاهدت هایی شده است، اما هنوز خیلی با قله نهایی فاصله داریم.
بهترین کرسی نظریه پردازی – در تمام زمینه ها- منبر اباعبدا… الحسین است. مثالی را مطرح می کنیم: جایگاه نشاط در زندگی چیست؟ از قیام امام حسین چقدر می شود درس نشاط گرفت.

نشاط موضوعیت دارد نه شادی
فرق نشاط و شادی در زندگی چیست؟ آیا آن چیزی که در اسلام موضوعیت دارد شادی است یا نشاط؟ اگر بتوانیم این را متوجه بشویم؛ بخش عظیمی از تمدن غرب را زیر سوال برده ایم. آنها خودشان را می کُشند که برای انسان ها شادی ایجاد کنند. فکر می کنند گمشده انسان، شادی است. انواع و اقسام کارها را برای اینکه شادی ایجاد کنند، انجام می دهند. برنامه تلویزیونی پخش می کنند، بچه ای راه می رود یک دفعه صورتش به دیوار می خورد و همه می خندند! نمی دانند چه کار کنند که مردم را شاد کنند.
هر روز موسیقی جدید می سازند که انسان ها را شاد کنند! هر روز فیلم های جدید، هر روز یک نوع مواد می گیرد.
بنابراین شادی موضوعیت ندارد بلکه نشاط موضوعیت دارد. رابطه نشاط و شادی عموم و خصوص من وجه است. نشاط در مجلس اباعبدا… هم حاصل می شود؛ از کسی که در هیات شرکت کرده بپرسید چه حسی دارد؟ می گوید احساس “وجدی” به من دست داده، شاد نیستم، از غصه اباعبدا… ناراحتم ولی دلم هم نگرفته و کسل نیستم.
اگر خدا و اهل بیت به ما می گویند گناه نکنید به این خاطر است که ما باچیزی که نشاط را می گیرد مانوس نشویم و آن لذت ظاهری و موقت ما را فریب ندهد. کسی که در زندگی نشاط نداشته باشد می تواند جهادی درس بخواند؟ کسی که در زندگی اش آدم کسلی است در تدبیر امور دنیایی خودش می تواند موفق باشد؟ وقتی خاطرات جبهه را می خوانیم، متوجه می شویم مردان با خدا، چقدر نشاط داشتند.
نشاط یاران اباعبدالله
یکی از اصحاب اباعبدا… شب عاشورا شوخی می کرد. به او گفتند الان که وقت شوخی نیست! جواب داد الان بر بنده یک حالت نشاطی وارد شد فردا جایگاه من در بهشت است. ببینید این چه مکتبی است؟ می داند که فردا می میرد اما با نشاط است. دین اسلام برای نشاط خیلی ارزش قائل شده است. در روایت داریم مومنی که کسل است نه دین دارد و نه آخرت.
چه کار کنیم با نشاط شویم؟ سبک زندگی خود را باید تغییر دهیم. مثلاً کسی که بین الطلوعین بیدار نباشد دور نشاط را باید خط بکشد. برنامه زندگی ما باید تغییر کند. بعضی از این دختران بد حجاب که اینقدر به خودشان می رسند و وقت می گذارند، یا همین پسر ان که خودشان را بزک می کنند، ته دلشان غصه دارند؛ چون نشاط ندارند. اینها دارند خودشان را با شادی های ظاهری ارضا می کنند. اگر می خواهیم فرهنگ امام حسین را زیر بنای سبک زندگی خودمان بکنیم بحث نشاط زندگی یکی از آن مولفه ها ست.
بحث اصلی ما پیرامون دو مسئله است:مسئله اول: می شود نظامات اجتماعی خودمان را با الهام گرفتن از قیام اباعبدا… الحسین تغییر دهیم که اگر این کار را نکنیم باختیم.
بانوان فرهیخته قائمشهر...
ما را در سایت بانوان فرهیخته قائمشهر دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 60 تاريخ: يکشنبه 26 خرداد 1398 ساعت: 7:54